Direktlänk till inlägg 28 mars 2018

Tråkigt

Av Anja - 28 mars 2018 10:21

Så tråkigt detta är. Jag överåt för inte så längesedan, fick då så ont i magen och i ryggen att jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Låg i soffan, vände och vred mig så det hette duga, till sist satte jag mig i min fåtölj så jag kunde sitta upp och sova. Ända sedan dess har jag känt mig riktigt svullen och jag har ont i magen när jag har ätit. Vågar snart inte äta längre. Att jobba på bemanningsföretag gör inte min hetsätning bättre. Jag hittar inte rutiner länge när jag kan äta. Antingen så går det för lång tid mellan måltiderna eller så måste jag hoppa mellanmålet eller så äter jag för tätt. På lördag så jobbar jag min sista dag på COOP, vilket känns helt underbart. Jag kommer inte sakna dem över huvud taget. 


Remissen om en gastric sleeve är hos kirurgerna i Landskrona. Jag väntar på svar på dem men innan jag får svar där så måste jag in till vårdcentralen IGEN och lämna fler blodprov. Ska kolla om mina levervärden fortfarande är dåliga. 


Maten har det bara blivit skit av, äter INGET nyttigt nu för tiden, har ångest över det. Enda nyttiga jag har ätit den sista tiden är LITE grönsaker till maten, men då har jag också ätit mycket kolhydrater och lite protein. Jag hatar mig själv för det men jag får se det som ett bakslag som jag ska kämpa mig upp från. 


Det jag har kommit på är att när jag väl får min operation så ska jag skriva ännu mer hur det går med viktnedgången. Efter ca ett år efter operationen så ska jag skriva upp ALLT jag har skrivit här på bloggen och i min "manuella dagbok" och se om jag kan få den förlagd till en vanlig bok, tryckt och allt. Så ska jag ha den i min bokhylla, ska läsa den när jag känner att livet bara är skit och jag behöver en påminnelse om min resa från att väga 136 kg till min nya vikt efter operationen. Tyvärr så de enda förlagen jag har hittat trycker minst 100-300 böcker och det är nog LIIIITE för mycket. Vill inte ge ut en bok som alla andra kan köpa, vill bara skriva en bok till mig själv och få den förlagd. Ska kolla med en väninna som skrev en bok om marsvin på gymnasiet vilket förlag det var. Dock blev det ca 10-20 böcker för hon skulle ge ut till bl.a lärarna som hon hade som mentor under projektarbetet. Men hellre 10-20 böcker än 300 böcker. 


Mat ja, just nu sitter jag och tänker på att vilja äta en massa godis och kex. Åt kex till frukost i måndags innan jag åkte ner till mamma för att fira min 30 års dag. Japp, denna överviktiga kärring har kommit in i 30 talet nu. I ca 2 veckor har jag haft sånt godisbegär att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Min sambo kan inte hjälpa mig, han får på huvudet när han köper mycket godis från nätet så vi ska ha hemma till när vi har lilleman. Jag vill inte ha något godis hemma om jag ska kunna klara av att inte hetsäta godis. Popcorn går bra, för det är bara jobbigt att poppa om man är sugen på godis nu direkt och inte stå och vänta i 2 minuter och 40 sekunder på att popcornen ska poppas färdigt. Ska börja köpa hem mycket mer grönsaker som vi ska ha till maten, ska kasta ner bl.a bönor och linser i köttfärssåsen och använda fullkornspasta istället för vit pasta. Det gäller bara att ha orken till att laga det och orken att äta det. Känner lite att om vi ska kunna äta nyttigt vi allihopa så MÅSTE jag göra maten där hemma. Vilket blir ganska jobbigt i längden. Ska försöka få min sambo att förstå att man kan äta kött och ändå äta saker som linser och bönor. Hittade något recept där de har mer rotfrukter, bönor och linser i en köttfärssås än köttfärs, just för att det skulle bli mer klimatsmart och nyttigare. Bönpasta kommer jag ALDRIG att tillaga igen, så det får bli fullkornspasta. När vi ska ha ris så ska vi ha fullkornsris. Jag måste börja byta ut det jag äter mycket av till något nyttigare. Ha mer grönsaker och frukt i kylen än kött och annat onyttigt. Ha naturell yoghurt i kylen istället för de som är fullsmockade med socker, man kan alltid söta yoghurten med frysta bär eller honung. Det svåra är ju bara att få lilleman att äta allt det här då det kommer att vara en stor omställning för honom. Kommer inte orka göra två maträtter bara för att han kommer att vägra äta det jag serverar. Dock är han duktig på att iaf smaka på något nytt innan han säger om han tycker om det eller inte. Dock vågar han inte säga att han inte tycker om det utan han säger att han är mätt istället. Så måste fråga honom om han inte tyckte om maten och försöka få honom att säga det istället för att han är mätt så han sen kommer en kvart senare och är hungrig igen. Detta kommer att bli en stor omställning för oss alla tre där hemma men jag tror att vi ska klara det. Sambon är ju en 100%ig carnivore så han kommer ju totalvägra om jag gör minst en vegetarisk rätt i veckan (med typ linser som den största proteinkällan, eller quorn). Men han måste lära sig om han vill stötta mig i min viktnedgång. 


Nu ska jag ta och packa ihop, sitter på jobbcoachen och skriver. Har redan sökt ett antal jobb idag så passade på att skriva i bloggen när jag ändå satt vid datorn. 


Glad påsk på er alla <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anja - 20 juli 2019 09:21

Jag har inte kunnat skriva i min blogg på länge, har haft fullt upp med att vara mamma till min nu 7 månader gamla dotter. Nu ligger hon och sover sin förmiddgaslur så känner jag har en liten stund till att skriva. I början, efter hon föddes så kände...

Av Anja - 2 mars 2019 12:01

Nu är det ca 2,5 månad sedan jag födde min dotter. Har inte kunnat uppdatera på länge för jag har mådde inte bra den sista tiden av min graviditet och sen fick jag en liten igel till dotter som inte ville lämna min famn, förrän nu. Jag kommer dela up...

Av Anja - 9 september 2018 11:14

Just idag känner jag mig extra känslig. Det är nog dessa förbannade gravidhormoner. Jag har gjort valet att inte rösta i valet iår, för jag känner att jag inte kan rösta på något parti för de bara ljuger om allting. Jag röstade inte i förra valet hel...

Av Anja - 10 april 2018 07:51


Oj oj oj säger jag bara. Kan börja med att jag har inte hetsätit på tre dagar nu. Det finns en anledning till det också. Idag är det en vecka sedan jag fick reda på att jag är gravid. Är i v. 5+1 just nu så fortfarande i tidigt skede. Bestämde mig fö...

Av Anja - 14 mars 2018 09:24

Har sååå ont i magen för tillfället! Har ätit en "tallrik" chiapudding gjord på yoghurt, hade mango på så jag fick lite naturlig sötma över det hela. Jag är inte van vid att äta frukost tidigt på morgonen så PLANERADE att jag skulle äta på jobbcoache...

Presentation

Mitt liv med träning och viktnedgång

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards