Alla inlägg under juni 2015

Av Anja - 3 juni 2015 12:32

Vi alla känner till Alkoholmissbruk och Drogmissbruk, att det är svårt att komma ur det. Det är svårt att komma ur vilket missbruk man än har. det finns alla möjliga sorters missbruk. Alkohol, droger och sex är de missbruken man får höra mest om i det privata och i medierna. Men hur många har hört talas om Socker och matmissbruk? Det största missbruket, efter alkohol och drogmissbruk, som oftast inte ses som ett missbruk. Mat behöver ju alla så på ett sätt är alla beroende av mat. Många här i världen som är överviktiga har ett matmissbruk. Deras tänk är oftast under benämningen belöningssystem, när man belönar sig själv för att man har varit duktig, eller tröstsystem, med mat. Mitt i veckan så belönar man sig med kakor, godis, läsk (sockermissbruk), kanske en ryggbiff med fet sås och potatisgratäng och "glömmer" grönsakerna för de är bara så tråkiga och ovarierade. Många gör feta såser på fet grädde, använder flytande margarin istället för smör eller olja när de ska steka och bryr sig inte om att fixa grönsaker till maten, förutom en bit gurka och lite sallad, kanske en bit tomat. Det är helt ok att man äter av det lite finare köttet mitt i veckan om man känner att ha råd med det, ja, men det dessa personerna inte tänker på är att det finns så mycket goda grönsaker som man kan variera på så många vis till köttet. Jag har börjat dra ner på mina kolhydrater till maten, tar inte lika mycket pasta, potatis och ris till maten som innan. Broccoli, sparris och palsternacka kan man lätt lägga in i ugnen och ugnssteka dem med lite salt, peppar och lite chilipulver. Finns massor av grönsaker ute i butikerna som man kan variera på många olika vis. 
 
Jag är själv mat/sockermissbrukare! Jag vet vad jag pratar om. Jag pratar om egna erfarenheter. Jag åker tillbaka i svackan under min viktnedgång hela tiden, känner att styrkan och viljan börjar försvinna. Min vilja och styrka är som ett stearinljus, lyser starkast när den är ny och minskar efter hand som stearinet försvinner. Jag håller på att tappa lusten, tappa orken, tappa suget för att leva hälsosamt. Jag har mina Modifast, jag äter fast föda när mamma och pappa är hemma, på senaste tiden har jag BARA ätit fast föda förutom någon liten modifast på kvällen eller på morgonen. Där är någon som sa till mig att det finns en klinik för de som har ätstörningar, som jag. De är inte bara till för de som har anorexia eller bullimi utan även för de som äter mer kalorier än vad de förbrukar. Jag har inte gått dit där än då jag först måste gå till vårdcentralen till en läkare eller sjuksköterska och allt de kommer att säga är att jag ska strunta i godis och läsk och börja träna mer och äta mindre. Lätt för dem att säga som själva verkar hälsosamma. Jag gick till en livsstilssköterska när jag bodde i tågarp, hon sa till mig att börja gå på light produkter för att minska fettet och att jag skulle börja träna mer. Jomen tjena, lättare sagt än gjort för en mat/sockermissbrukare som sökte hjälp hos en läkare först som remitterade mig till en livsstilssköterska. 
 
När det gäller mat och sockermissbruk så måste man tänka på att inte vara för på med vad de äter, det gör bara att de känner sig nere för att någon påpekar att de äter det de tycker är normalt. Gå en annan väg istället. Har du en familjemedlem som har ett mat/sockermissbruk så börja ändra dina egna vanor, oftast får en mat/sockermissbrukare sina vanor hemifrån. Börja koka/ugnssteka mycket grönsaker till maten, gör en nyttigare kall sås på lätt creme fraishe och vitlök eller varför inte göra en tomatsalsa! Gör mindre pasta/potatis/ris till maten och stek köttet i olja eller riktigt smör istället för flytande margarin. Så lite kan göra skillnad. Försök få med er familjemedlem ut och gå eller hjälp er familjemedlem att gå till gymmet genom att själv gå. Säger denne "jag vet inte hur man använder maskinerna" så kan jag tala om, av egen erfarenhet, att där finns en lapp på var maskin på hur man använder den.
 
Där finns oftast människor på gymmet som gärna hjälper en med maskinerna, med hur många set man ska göra och hur många "drag" man ska ta i varje set. Antingen så är det folk som tränar där regelbundet eller så är där folk som jobbar där som gärna hjälper till. Jag var själv en en dem som sa att jag inte vågade gå till gymmet för jag inte visst hur jag skulle börja och jag visste inte hur maskinerna fungerade men jag fick hjälp. Jag började på en kurs för att söka jobb bättre och fick friskvårdstimmar med en gyminstruktör samtidigt. Tack vare henne så lärde jag mig hur de olika maskinerna fungerar, tack vare henne vågade jag köpa ett gymkort och började gå till gymmet. Jag hade den lågan som jag sa innan i inlägget, var sjukt taggad på att träna sen hände det värsta, jag blev förkyld, den satte sig på lungorna och jag kunde inte göra så mycket utan att jag hostade. Sen kom jag aldrig igång igen efter det då en massa annat hände runt omkring mig som fick mig att må sämre i mig själv. Jag är konstant trött nu, har svårt att sova och har ofta huvudvärk. Detta för att jag antingen har en brist på något eller så är det för att jag inte tränar. Min vikt är som en jojo just nu, den går upp och ner, jag äter oftast inte frukost och har börjat äta för mycket igen. Min låsning i ryggen har börjat komma tillbaka så jag fick en till anledning till att inte gymma då jag riskerar att göra den värre om jag tränar under tiden jag har ont. 
 
Jag säger som en på facebook säger, som jag träffade i en av grupperna jag var med i, "Tro på er själva". Jag har börjat med det. Gå ut i det fina vädret, gå till gymmet och må bra!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Mitt liv med träning och viktnedgång

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards